Helsinki Wildfoods – Villiruokaa Helsingin keskustasta
Keskellä Helsinkiä toimistoaan pitävä Helsinki Wildfoods on yksi villiyrttiviikon (23) tapahtumien järjestäjistä. Helsinki Wildfoods järjestää retkiä ja workshoppeja, joissa tutustutaan luonnonkasveihin ja opitaan kokonaisvaltaisesti kasvien käytöstä sekä ravintona että ruuanlaitossa ja luontoharrastuksen vaikutuksesta hyvinvointiin. Tapahtumat löytyvät Helsinki Wildfoodsin nettisivuilta.
Mikä on Helsinki Wildfoods?
Yritys aloitti toimintansa syksyllä 2015. Se kehittää, valmistaa, valmistuttaa ja myy korkealaatuisia luonnontuotealan elintarvikkeita. Helsinki Wildfoods järjestää myös villiruokaretkiä, -työpajoja, -ja konsultoi villiruoka-asioissa. Helsinki Wildfoodsilla on 14 kuluttajatuotetta, joista uusin on nokkosella maustettu koivunmahla.
Yritys on viiden nuoren naisen toteuttama unelma!
Yrityksen omistajina on tiivis viiden eritaustaisen naisen tiimi. He pyrkivät siihen, että saavat elantonsa villiruoasta.
- Annika Hannus, elintarviketieteiden maisteri, luonnonyrttineuvoja
- Anna Nyman, filosofian maisteri, biologi ja hyvinvointivalmentaja
- Pauliina Toivanen, yhteiskuntatieteiden maisteri, toimittaja ja liikunnanohjaaja
- Aino Huotari, filosofian maisteri, valokuvaaja ja dokumentaristi
- Johanna Exell, merkonomi, myyntijohtaja kosmetiikka-alalla
– Haluamme, että Suomen luonnontuotteet tulevat vahvasti osaksi suomalaista ruokakulttuuria ja kasvattaa niiden luonnonmukaista viljelyä Suomessa, sanoo Annika Hannus, joka vastaa yrityksessä markkinoinnista, myynnistä ja hankinnoista.
Miten villiruokabusinesta voi tehdä keskellä Helsinkiä?
– Helsinki on siitä erikoinen kaupunki, että sekä kaupungin sisällä että lähiympäristössä on runsaasti villiä luontoa, jossa voi kerätä villiyrttejä, järjestää kursseja ja herkutella luonnon antimilla.
Helsinki Wildfoods hankkii raaka-aineet kuivattuihin tuotteisiin yhteistyökumppaneiltaan. Yrttipajan sopimusviljelijä ja –keräilijäverkosto kerää raaka-aineet Pohjois-Suomesta. Mahlat kerätään ja pullotetaan Porvoossa. Jos tarvittavaa raaka-ainetta ei löydy kaupan, keräävät tarmokkaat naiset ne tuotteisiinsa omin käsin.
– On hienoa, että asiakkaat ovat lähellä ja ympärillä on paljon samalla tavalla ajattelevia, jotka somen avulla on helppo tavoittaa, listaa Hannus kaupungissa olon hyviä puolia.
Urbaani villiruoka kiinnostaa!
– Idea ”urbaanin villiruoan” edistämiseen syntyi viime kesäna, Hannus kertoo. Nokkospestoa maistatettiin ensimmäisen kerran Helsinki Design –viikon yhteydessä Torikorttelissa, ja pestoa jonotettiin myös ravintolapäivänä Flow-festarien sisäänkäynnin vieressä ollessa Helsinki Wildfoodsin myyntipisteensä.
– Ihmisten kiinnostus ja vastaanotto nokkospestolle oli legendaarinen, muistelee Hannus yrityksen alkuhetkiä.
Suomi on luonnontuotemaa
Suomen maine luonnonruokatoimijana on kovassa nousussa myös maailmalla. Suomi kuuluu maailman vihreimpiin maihin. Asia ilmenee tuoreesta kahden yhdysvaltalaisyliopiston ja Maailman talousfoorumin maavertailusta. Puhtaus, alkuperäisyys, arktisten kasvuolojen positiivinen vaikutus kasvien makuun ja ravintoarvoihin nostavat suomalaiset luonnontuotteet ja palvelut maailman kartalle.
– Erityisesti puuvesillä, esimerkiksi koivunmahlalla, on todella hyvät mahdollisuudet menestyä kansainvälisessä kaupassa, sanoo Hannus.
– Ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus ovat myös arvoja, jolla voidaan luoda lisäarvoa kansainvälisessä kaupassa. Suomella on poikkeksellisen hyvät mahdollisuudet nousta merkittäväksi luonnontuotealan vientimaaksi. Nyt on tärkeää saada lyhennettyä alkutuotannon ja kaupan välistä välimatkaa. Panosttusta tuotteiden brändäykseen ja markkinointiin tarvitaan. Teknologian hyödyntäminen keruussa, jalostuksessa ja pakkaamisessa on tärkeä osa menestystä.
Toimintaympäristö ja Helsinki Wildfoods 10 vuoden kuluttua eli vuonna 2025?
Annika Hannuksen skenaario 2025:
”Vuonna 2025 puhdas luonto ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja suomalaisille. Uskomme, että suomalaisten, erityisesti nuoremman sukupolven, arvostus luontoon ja tietämys luonnonkasveista ovat korkealla tasolla. Kouluissa perusopetukseen kuuluu kasvien tunnistuskurssi. Luonnonvaraiset kasvilajimme ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana suomalaista ruokakulttuuria sekä menestyvinä vientituotteina. Suomi on markkinajohtaja puuvesien tuotannossa ja myynnissä maailmanlaajuisesti. Korkea teknologiaosaaminen on vahvasti mukana kehittämässä luonnontuotealaa kannattavammaksi, ja tuottavuus on siten saatu uudelle tasolle.Helsinki Wildfoods on eri toimijoita yhdistävä asiantuntijayritys, joka toimii linkkinä luonnontuotealan tuotteiden ja palveluiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamisessa. Helsinki Wildfoods on maailmalla tunnettu brändi, joka on tunnettu laadukkaista, puhtaista ja alkuperäistä suomalaisista luonnontuotteista.”