Kiitos ruoasta! – Kouluruokapäivässä tehdään hyvä näkyväksi

Ketä tai mistä haluaisit kiittää? Kuka tekee lounastauostasi kivan? Kenen seuraa odotat? Mikä ruoka maistui? Mikä teki ruokatauosta erityisen mukavan? Mikä positiivinen muutos jäi mieleen?

Kiitos ruoasta! on helppo ja hauska tapa tehdä ympärillä oleva hyvä näkyväksi. Kouluruokailun ympärillä tapahtuu joka päivä paljon hyvää. Usein saatamme ajatella hyvää jostakusta ihmisestä tai jostakin asiasta, mutta sanat jäävät sanomatta ääneen. Annetaan tähän mahdollisuus!

Kiitos ruoasta! -pisteessä voi kiittää kaveria lounasseurasta, keittiön väkeä hyvästä makaronilaatikosta, kasvisruokavaihtoehdosta, hymystä tai avusta, koulua hauskasta teemapäivästä, kuviksen luokan oppilaita näyttelystä ruokasalissa, oppilaskuntaa uudistuksista, rehtoria ruokaraadin perustamisesta. Ketä sinä haluaisit kiittää? 

Toimintapisteen tarkoitus on

  • innostaa ihmiset miettimään ja havainnoimaan, mitä hyvää ympärillä tapahtuu ja kuka saa toiminnallaan hyvää aikaan, oli se siten hyvää mieltä, ruokaa, seuraa tai kehitystä!
  • tehdä näkyväksi ympärillä oleva hyvä ja hyväntekijät
  • kiittää ja saada aikaan hyvää mieltä, arvostusta ja lisää hyviä tekoja
  • innostaa miettimään omaa roolia positiivisena vaikuttajana. Printtaa ohjeet (PDF) tästä: Kouluruokapäivä – Kiitos ruoasta

Ohjeet Kouluruokapäivän järjestäjälle

1. Ennen Kouluruokapäivän alkamista

  • Miettikää, miten haluatte toteuttaa kiitoksen esim. kiitosseinänä tai -viireinä tai jonain aivan muuna, esim. ketjukirjeenä tai kuvakollaasina.

KIITOSSEINÄ

  • Tyhjennä sopiva paikka käytävästä, ruokasalista tai aulasta.
  • Teippaa seinille suuria papereita. Tähän kannattaa hyödyntää esim. kuvaamataidon-opettajaa, joka tietää, mistä voisi saada esim. jättirullan valkoista paperia.
  • Kiinnitä toimintapisteen viereen kyltti, jossa kerrotaan lyhyesti mistä on kyse esim. ”KIITOS RUOASTA! – Ketä tai mistä haluaisit kiittää lounasseurasta, hyvästä ruoasta, hymystä, avusta, juhlapäivästä, uudistuksesta tai sisustuksesta?  Kirjoita, piirrä, askartele vapaasti oma kiitoksesi!”
  • Laita välineet esille (kynät, sakset, liimat, paperit, lehdet yms).
  • Joitain kiitosviestejä kannattaa piirtää tai kirjoittaa valmiiksi, jotta osallistujat uskaltavat lähteä kirjoittamaan tai piirtämään omiaan.

KIITOSVIIRIT

  • Kiinnitä pitkä naru sopivaan paikkaan. Jokainen osallistuja voi kirjoittaa ideansa omaan viiriin tai paperinpalalle ja kiinnittää sen naruun teipin, pyykkipoikien tai klemmarien avulla.
  • Laita välineet esille (kynät, sakset, liimat, paperit, lehdet yms).
  • Kiinnitä toimintapisteen viereen kyltti, jossa kerrotaan lyhyesti mistä on kyse.
  • Joitain viirejä kannattaa kirjoittaa jo  valmiiksi, jotta osallistujat ymmärtävät, mistä on kyse ja uskaltavat lähteä kirjoittamaan tai piirtämään omiaan.

Jos haluatte ottaa kuvia ihmisistä kiitosviestiensä kanssa, täytyy miettiä lisäksi

  • Kuvauspaikka – missä kuvataan, onko riittävästi valoa? Kannattaa valita sellainen kuvauspaikka, jossa on paljon valoa, mieluiten luonnonvaloa. Tällöin kuvat eivät jää tummiksi. Tee testikuvauksia, jotta näet, mistä kulmasta saatte parhaat kuvat.
  • Kuvaustausta – haluatteko, että kysymys tai jokin tietty tausta näkyy kuvissa? Taustaksi riittää seinä, mutta halutessanne voitte käyttää taustana esim. lakanaa, tai valmistella kuvaustaustaa, jos koululta löytyy sopivaa rekvisiittaa.
  • Kuvaus – kuka ottaa kuvat? Haluatteko, että jokainen ottaa oman selfien omalla kameralla, vai valitsetteko jonkun kuvaajaksi pisteelle? Kuvaajalla on hyvä olla pari, joka auttaa kuvattavia kyltin asettelussa tai kuvaan asettautumisessa. Keskustelkaa opettajan kanssa kuvaukseen liittyvistä luvista ja koulun käytännöistä. Tarvittaessa kuvia voi ottaa myös siten, etteivät henkilöiden kasvot näy, vaan vain esimerkiksi kädet ja kirjoitusalusta.
  • Kuvien käyttö – saako kuvia jakaa? Keskustelkaa opettajan kanssa siitä, mitä kuvia saa jakaa, missä kuvia saa jakaa, kuka saa jakaa kuvia, milloin tarvitaan kuvauslupa ja missä haluatte esittää kuvia. Materiaaleja voi käyttää esim. vanhempainilloissa, koulun oman ruokaraati- tai ruoka-agenttitoiminnan tukena tai koulun omassa viestinnässä.

2. Kouluruokapäivän aikana

  • Ohjatkaa osallistujia miettimään, mistä kaikesta voi kiittää: mitä kouluruokailuun liittyviä uudistuksia koulussa on tapahtunut, mitkä ruoat ovat maistuneet hyviltä, kuka pitää yllä hyvää fiilistä, kenen kanssa on kiva käydä syömässä. Erilaiset ideat herättävät yleensä hyvää keskustelua ja synnyttävät lisää oivalluksia.
  • Kommentoi, kysy, haasta osallistujia jakamaan oma ideansa. Kaikki on sallittua, kiitokset pienen pienistä tai suuren suurista asioista. Tarkoituksena on ennen kaikkea auttaa ihmisiä näkemään hyvä ympärillään.
  • Dokumentoi prosessia tai valmiita kiitosviestejä valokuvaamalla. Joku oppilasryhmä voi esimerkiksi tehdä haastatteluja osallistujien näkemyksistä. Näitä materiaaleja voi käyttää esim. vanhempainilloissa, koulun oman ruokaraati- tai ruoka-agenttitoiminnan tukena tai koulun omassa viestinnässä.

3. Kouluruokapäivän jälkeen

  • Kerätään syntyneet materiaalit talteen.
  • Roskat roskiin ja välineet paikoilleen.
  • Kiittäkää Kouluruokapäivään osallistuneita ja tietenkin myös omaa tiimiänne. Hyvä te!

Printtaa ohjeet (PDF) tästä: Kouluruokapäivä – Kiitos ruoasta!

 

Kurkkaa täältä myös muut Kouluruokapäivä-materiaalit ja ohjeet tapahtuman järjestämiseen ja viestintään:

 

TAUSTAA

Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatiedon, Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Lähtökohtana toimi ajatus kaikkien osapuolien – oppilaiden, opettajien, vanhempien, keittiön väen ja virkamiesten osallistamisesta, tasavertaisuudesta ja yhdessä tekemisestä. Vuonna 2018 kouluruokailun Juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Jatka lukemista

ELO

Lentävä lautanen -ruokakulttuuripalkinnot jaettu